lördag 17 juli 2010

Rödgrön skolpolitik borde betona kunskaper mer och säkerställa fysisk aktivitet i skolan

Den rödgröna överenskommelsen om skolan var nödvändig och viktig. Innehållet är i allt väsentlig bra.
Jag har dock två angelägna synpunkter på överenskommelsen.

1. Jag tycker att vi än kraftigare skulle ha tryckt på att skolans viktigaste uppgift är att förmedla kunskaper. Under presskonferensen i Visby tryckte både Mona Sahlin och framför allt Lars Ohly ett flertal gånger på vikten av kunskapsinhämtning Detta uttrycks dock endast i en enda punkt i överenskommelsen; ” Skolan behöver resurser att förbättra kvalitet, likvärdighet och nå kunskapsmålen.”

Även på vår egen (S) hemsida betonas kunskapsperspektivet under rubriken Utbildning: ” Kunskap och lärande stärker människor. Ökade kunskaper ger människor större förutsättningar att utvecklas, påverka sina liv och få mer inflytande i samhället. Alla barn, oavsett barnets förutsättningar, föräldrarnas utbildning eller inkomst, ska ha rätt att utvecklas och nå kunskapsmålen.”Samt att ” Elevens rätt till kunskap i en skola av hög kvalitet ska prioriteras.”

2. I den rödgröna överenskommelsen står också att skolan skall ges
”Ökade möjligheter arbeta utanför den nationella timplanen”
Dock skall det ”Totala antalet garanterade undervisningstimmar finnas kvar.”
Detta är i huvudsak bra men med ett viktigt undantag. I ämnet ”idrott och hälsa” kan det få allvarliga hälsokonsekvenser om elevernas tid för fysisk aktivitet ytterligare minskas. Idag säger timplanen för grundskolan att Idrott och hälsa omfattar 500 timmar sammanlagt under årskurs 1-9. Detta blir i genomsnitt mindre än 1,5 timma (!) per vecka. (Skolan har dessutom rätt att till förmån för ”Skolans val” minska de 500 timmarna med 20 % dvs. ner till 400 timmar). I en situation där övervikt och fetma är ett allvarligt hälsoproblem bland våra barn och när ökad dataanvändning leder till ytterligare minskad fysisk aktivitet får inte tiden för rörelseträning i skolan skäras ner! Dessutom vet vi att ämnet idrott i skolan har en utjämnande effekt på så sätt att under skoltid rör sig alla barn ungefär lika mycket. Medan under kvällstid och helger rör sig de resursstarka gruppernas barn betydligt mer än barn i resurssvaga grupper.
Skälen för skolan att skära i ämnet Idrott och hälsa kan vara många. Ett kan vara ekonomiska skäl; det kan vara dyrt att hyra en idrottshall eller simhall. Om det dessutom leder till minskad simundervisning är vi definitivt ute på djupt vatten.

Leif Hansson (S)
Vice ordförande i Barn- och ungdomsnämnden i Alingsås

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar