lördag 17 juli 2010

Skolan behöver resurser, inte siffertrix

I AT den 27 juni 2010 kan vi läsa att alliansen satsar 7,5 mnkr extra på skolan, utöver de tio mnkr som redan är utlovat i ramberedningen.
För att väljarna ska ha möjlighet att följa alla turer måste vi för skolans område både beriktiga och klarlägga siffrorna.

Barn- och ungdomskontoret (BoU) konstaterar att man behöver 23 mnkr inför 2011 för att kunna hålla samma nivå på verksamheten som under 2010. Av dessa 23 mnkr har alliansen tillfört 10 mkr i den s.k. ramberedningen. I kommunstyrelsens protokoll från den 23 juni kan vi läsa att kommunstyrelsens beslutar om ytterligare 2,5 mnkr:
”Förslaget till ramar år 2011 och 2012 samt plan för år 2013 antas med följande ändringar:
- Barn- och ungdomsnämndens ram ökas med 2,5 mnkr för år 2011 till barn med särskilda behov.” Detta är de beslut som är tagna och offentligt protokollförda

Det innebär att BoU under 2011 tillförs 10+2,5 mnkr = 12,5 mnkr. Det blir svårt att förstå hur man kan från alliansens sida hävda att man satsar 17,5 mnkr utöver ursprunglig ram. Extra svårförståeligt blir det i artikeln när K Grapenholm (FP) hävdar att utöver de 10 mkr satsar man nu ytterligare 5 mnkr!?

Att hävda att budgeten ökar genom att BoU får tillgodogöra sig överblivna medel från vårdnadsbidraget, som blivit en måttlig framgång för alliansen, innebär ju inte att den ursprungliga ramen höjs eftersom dessa pengar redan fanns med där, dock öronmärkta för vårdnadsbidrag.
Effekten av alliansens beslut blir att BoU tillförs 12,5 mnkr under 2011 medan oppositionens förslag innebär en förstärkning på 25 mnkr. Utöver detta kommer staten vid en rödgrön regeringsseger att tillföra BoU ytterligare 5 mkr Alliansen förslag innebär alltså uppsägningar på i storleksordningen 20-30 lärare och förskolelärare och vårt alternativ att vi kan minska barngruppernas storlek och anställa fler. Och det med ett fullt ut finansierat förslag.

Avslutningsvis säger Filipsson (M) att de nu beslutade insatserna är ett engångsbelopp. Frågan är; vilken stabilitet skänker det skolan? Att undervisa och inte veta om man har jobbet kvar nästa termin är ingen ideal utbildningssituation.
Denna insändare kan även utgöra svar till lärarförbundets fråga om vad S vill satsa på skolan.

Leif Hansson (S)
Tore Hult (S)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar